CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 19, 2008

Analisa komposisi penduduk MPSJ mengikut negeri asal.



Berdasarkan carta pai, jelas menunjukkan penduduk yang berhijrah ke kawasan MPSJ terdiri berasal daripada penduduk daripada seluruh Malaysia.
Penduduk yang berasal daripada Selangor, Johor, Perak dan Kuala lumpur menunjukkan peratus terbanyak iaitu sebanyak 20%, 17.8%, 15.6% dan 8.9%. Sementara negeri Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Pahang dan dan Perlis masing- masing sebanyak 2.2%, 4.4%, 6.7%, 2.2% dan 2.2%. Petaling Jaya, Pulau Pinang, Sarawak sebanyak 2.2%, 2.2% dan 8.7%. Penduduk yang berasal daripada Subang Jaya, Sungai buloh dan terengganu menunjukkan peratus yang sama iaitu sebanyak 2.2%.

Kebanyakkan penghijrahan penduduk ke MPSJ berasal daripada Selangor, Johor, Perak dan Kuala Lumpur. Jika dilihat negeri- negeri tersebut tidaklah ketinggalan daripada segi kemajuan baik daripada segi ekonomi mahupun akademik. Kemungkinan tawaran kerja dengan persekitaran yang baru serta gaji yang lebih lumayan mendorong penghijrahan penduduk ke bandar MPSJ.
Ada kemungkinan juga, penduduk datang ke bandar pada mulanya untuk mendapat pendidikan, namun apabila terasa kehidupan lebih selesa dan menjamin masa depan maka mereka terus menetap di bandar. Rata- rata respondan mengatakan apabila sudah pencen atau tidak larat bekerja lagi mereka mahu pulang ke kampung. Ini kerana persekitaran bandar yang sibuk, bising dan sesak tidak sesuai untuk golongan yang telah berumur.

0 comments: