CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 19, 2008

Analisa komposisi penduduk mengikut tahap pendidikan



Berdasarkan carta pai, hasil daripada kajian menunjukkan sebilangan besar penduduk MPSJ merupakan golongan terpelajar dan tiada yang tidak bersekolah ( sekolah menengah/ rendah).
Peratus tahap pendidikan yang terendah ialah tahap PMR/ SRP/ LCE sebanyak 4.4%, di ikuti dengan STPM/ MCE sebanyak 6.7% dan SPM/MCE pula sebanyak 8.9%.
Peratus tahap pendidikan Diploma dan Ijazah menunjukkan peratus paling tinggi iaitu kedua- duanya menunjukkan peratus yang sama iaitu sebanyak 35.6% dan yang terakhir tahap pendidikan Ijazah lanjutan (Sarjana/Ph. D) sebanyak 8.9%.
Dapatlah kita simpulkan bahawa penduduk MPSJ rata- rata memiliki diploma dan keatas. Tahap pendidikan yang tinggi di kalangan penduduk menyebabkan bandar MPSJ diantara bandar yang paling cepat berkembang pesat baik daripada segi ekonomi mahupun infrastruktur.
Kebanyakkan golongan terpelajar gemar menetap di bandar untuk meningkatkan taraf ekonomi dan pendidikan mereka. Selain daripada itu, bandar turut menyediakan pelbagai kemudahan yang lengkap dan pelbagai pilihan terhadap pakaian, barangan harian, makanan mahupun perkhidmatan.
Semakin banyak golongan terpelajar di sesebuah bandar, maka semakin maju atau bandar semakin pesat berkembang maju daripada semua aspek.

0 comments: